Szöszöt kérdeztük a The Joystixból!
Írta: Slayer   
2013. február 02. szombat, 14:29

Sikerült elcsípni egy hosszabb interjúra, az ország egyik legalulértékeltebb zenészét Szőke Gábort azaz Szöszöt, a The Joystix agyát. Játszott ő már anno a Slangben, a Zorallban és jelenleg is több csapatban érdekelt (Acoustix,Briganti, Sucker Starz stb.)  Egy igazi Rock  N' Roll arc, aki bizony zseniális dalokat tud írni. Egy szenvedélyes szókimondó zenész, aki szívesen válaszolt minden kérdésre, és bizony volt véleménye!!! Érdemes elolvasni mit gondol a mai magyar zenei környezetről. És természetesen az is kiderült, hogy mi várható a közeljövőben a The Joystix-től, és hogy áll a többi csapat, ahol érdekelt.

Ismét aktív a The Joystix! Mi volt az oka a szünetnek, csak Jimm és Greff András kiválása, vagy esetleg más is közrejátszott?

- A szünet oka elsősorban a megfáradás volt. Kijöttünk az új EP vel, megcsináltunk egy 4 állomásos olasz túrát, és annyira nem haladtak semerre a dolgok, hogy kissé kedvemet vesztettem én is, és valószínűleg a többiek is, mert nem éreztem rajtuk sem a nagy áttörő energiát, hogy „gyerünk rajta”! Szóval elsősorban ez volt az oka annak, hogy kicsit leálltunk, de szerintem jól tettük. Nekem legalábbis nagyon jót tett.

Végül Jimm visszatért, és így az eredeti trió folytatja. Tervezitek még egy gitáros bevételét, vagy maradtok a stabil hármas felállásnál?

- Igazából az eredeti trióban, ahogy elkezdtük 2005-ben Simon András (Dust n bones) volt a bőgős, akit aztán Martonzoli váltott 2009-ben. De igen, valóban trióban nyomjuk, mint ahogy a 2005-2009-ig időszakban, nem tervezünk bevenni sem második gitárost, sem semmi egyéb hangszerest. Szerettük Jimmivel a trió felállást, és a 3 taggal felvett lemezeinknél direkt figyelembe vettem ezt, a gitártémákat egy gitárra találtam ki. Ettől függetlenül a négyesben felvett dalok is tök jól szólnak így, úgyhogy ahogy működött régen, úgy most is tökéletesen működik ez a trió felállás.

Jimm-mel mi történt mi volt az oka ennek a kitérőnek?

- Jimmivel 13-14 éve zenélek együtt, és már előtte is ismertük egymást, szóval a kapcsolatunk régre nyúlik vissza. Sajnos magánéleti nehézségei voltak, ami aztán rányomta a hangulatát a zenekari tevékenységére is. Totál béna, nihil hangulat volt a zenekaron belül, természetesen nem csak miatta, de ez semmilyen szempontból nem volt kellemes. Szóval változtatni akartam. Felhívtam Viniczai Szabit a Mangodból akit szintén ezer éve ismerek, és tudom hogy bírja amit csinálunk , próbáltunk is egyet de ő is éppen a Mangod újraindításán dolgozott ekkortájt. Aztán úgy alakult, hogy Jimmi megcsörgetett üljünk már le átbeszélni ezt az egészet, hogy mi is volt ez a dolog és végül kibökte, hogy ha újraindul esetleg a Joystix ő szeretne lenni a dobos. Ezek után nem volt kérdés számomra, hogy vele folytatjuk.. Szabival is tök jól működött volna a dolog, de egy lelkes, kedvvel játszó Jimminél nem tudok elképzelni optimálisabb dobost a Joystixban, és a játéka nagyon fontos komponense a bandának. Flottul tudunk együtt dolgozni, és a dobos szerintem egy zenekar legfontosabb tényezője.. ha a dobosod rossz, a zenekarod is rossz …

Greff Andris távozásának mi volt az oka?

-András nagyon jó gitáros, zeneileg tökéletesen passzolt a csapatba, viszont az előbb leírt tényezők szültek egyfajta lightosan ellenségeskedő hangulatot. Ha megtörik a lendület, akkor az ember elkezd mindenben hibákat keresni, és úgy gondoltam jobb, ha külön folytatjuk. Konkrét oka nem volt, és részemről illetve remélem, részéről sincs semmiféle harag vagy ilyesmi.

Amíg a The Joystix szünetelt, létrehoztál egy akusztikus zenekart, Acoustix néven itt eredetileg Marton Zolival kettesben zenéltetek volna, de gyorsan kibővültetek Big Daddy Lacával és Ganxsta Zoleeval. Ez hogy történt? Mit kell erről a formációról tudni?

- Szeretem az akusztikus cuccokat. Már a Slang nevű zenekarommal 98 körül is csináltunk akusztikus bulikat, szóval közel áll hozzám ez a történet. Először a joystix-ot szerettem volna akusztikusban megcsinálni, de valahogy nem állt össze 4-esben, viszont volt már egy lekötött bulink a Stereomilk előtt. Zolival ketten tök gyorsan tudtunk haladni, úgyhogy pár hét alatt összerántottunk egy rövid műsort, megcsináltuk a bulit és nagyon tetszett a dolog, szóval úgy döntöttünk csináljuk tovább. Volt is jó pár bulink itthon is, és kijutottunk egy francia körútra is 2010. őszén, aztán amikor azt hiszem 2010-ben lementem a nyárvégi Kartell táborba Lacával dumáltunk és mondta, hogy ezer éve akar venni egy akusztikus basszusgitárt, mert azon tudna gyakorolni stb. stb.. és mondtam neki, hogy ha már vesz egy hangszert, akkor miért nem csatlakozik hozzánk ?? (nevet) Tetszett neki az ötlet, úgyhogy elkezdtük összerázni a műsort, Joystix dalokkal illetve csomó punk feldolgozással (Ramones, Clash, Pistols stb) . Ezt megneszelte Zolee is és hívott, hogy ő sem szeretne kimaradni… Úgyhogy azt hiszem, egy hónap alatt összeraktuk a műsort ez volt tavaly év elején, és azóta le is toltunk jó pár bulit. Ez ücsörgős örömzenélés nekünk. Én nagyon csípem. A koncertjeink egyfajta zenés stand-up show-ként definiálhatók. Van olyan, aki azért jár ránk, mert jobban élvezi a „műsort” amit a dalok közti általunk produkált párbeszédek képeznek, mint a tényleges zenélésünket. (nevet) Nagyon szórakoztató nekünk is, és a visszajelzések alapján az embereknek is.

Akcióban az Acoustix!

A KGB zenekarral mi a helyzet, az létezik még? Illetve a Briganti zenekarral? Vagy ezek most a Kartell a Junkies és a The Joytix beindulásával pihenőre lettek küldve?

- A KGB-t leraktuk közös megegyezéssel. Nem indult be a dolog. Onnantól, hogy beszálltam az is beleállt a földbe… Ez a sajátosságom, valahová bekerülök, azonnal hozza a produkció a negatív csúcsokat..hahahaha. Komolyra fordítva a szót, Zolee-éknak ott a gőzerővel beindult Kartel, nekem sincs túl sok szabadidőm, és Kgb sajnos elég kevés nézőt tudott bevonzani egy-egy klub bulira, úgyhogy letettük. Nem tudom mikor lesz újra belőle valami, szerintem bármikor lehet, ha lesz hozzá megint mindegyikőnknek kedve. A Briganti meg el sem indult igazán, jelenleg énekes problémákkal küzdünk. Adódott anno egy lehetőség, egy délután alatt felrántottunk 4 dalt, ami szerintem tök jól sikerült. Ez is egy abszolút hobbiprojekt egyébként. Mindenki hiper-elfoglalt, csak a zene szeretete miatt csináltuk a bandát. Attila ötlete volt, hogy hozzuk össze, és nagyon jól szól, mikor együtt zenélünk, úgyhogy lehetne belőle bármi! Mindenképpen idén nekiállunk kicsit komolyabban.

Egy kis Briganti!

A Kartell jelenleg élőben zenél, komplett zenekarral a háta mögött, nem merült fel a neved a kísérő csapatban? Vagy az a zene tőled olyan távol áll, hogy nem is vállalnád?

- Az old-school hardcore hip-hop- ot nagyon imádom. Olyan 16 lehettem mikor elkaptam ezt a vonalat, akkor volt toppon itthon is a House of Pain, a Cypress Hill és a többi hasonszőrű banda. Azóta aztán összeszedtem rengeteg egyéb lemezt, és csomó ilyen zenét hallgatok a kilencvenes évek illetve azelőtti időszakból. Big Daddy Kane, BDP, NWA, Ice Cube, Onyx, Ice-T stb. stb.. idén nyáron pl. csak ezeket hallgattam, szinte semmi mást. Szóval a stílus abszolút közel áll hozzám, de soha nem merült fel bennem, hogy én a Kartellben játszanék. Szerintem a többiekben sem. Ott van egy kész banda, akik nagyon jól teszik a dolgukat, nincs is ilyenfajta indíttatásom, és szerintem Zolee-ék nak sem fordult meg ez a fejében, ötlet szinten sem került szóba soha.

Annak idején a Zorall zenekar alapításában te is részt vettél, de aztán még mielőtt sikeres lett volna formáció gyorsan leléptél! Nem bántad meg ezt a döntésedet? Az igaz, hogy egy jóval haknisabb történet, de legalább a zenélésből meg tudnál élni, és közben a Joystix is pöröghetett volna tovább!

- Akkoriban 2000 körül a Soncdollz nevű rockabilly bandát csináltuk, szintén Jimmivel, illetve még a régi bandánkból, a Slang zenekarból Végh Ferivel- klasszikus nagybőgő- gitár-dob felállás. Akkor nagyon elindultunk volt heti 2-3 bulink szinte minden hétvégén játszottunk, és ugye mellette indulgatott a Zorall. Nekem akkor is, mint azóta is volt civil melóm, szóval szabadidővel nem voltam eleresztve. A Zorallal felvettük az első lemezt, megcsináltuk az első klipet, de én már akkor éreztem, hogy ez nem az én asztalom. Nagyon csípem a tagokat, ahogy látod, nem véletlenül csináljuk a Brigantit is Attilával, Pöpivel, de az a koncepció… eleve utálom ezeket a nagy magyar gagyi slágereket. Az egész produkciónak van egy olyan bazári jellege az én olvasatomban. Tudtam, hogy ez menni fog itthon, de egyáltalán nem érdekelt… soha nem dollárjelek pörögtek a szemem előtt, ha a zenélésről volt, illetve van szó. Nekem ez szívügy, én vagyok az önérzetes zenész mintapéldánya. Hahahaha. Szóval szerintem szar volt és mai napig jó döntésnek tartom, hogy eljöttem. Most voltam egyébként rajtuk itt Fehérváron játszottak, tök jót dumáltunk, nagyon bírom őket… csak a zenét nem annyira. Azóta az anno egyik Zorall bulin bemutatott - a Nirvana zenekarhoz fűződő megvetésemet tükrözendő (Volt egy dal, amiben a Smells Like Teen Spirits riffje volt) hátat fordítós színpadról levonuló gitározásom szállóigévé vált. Hahahaha

A The Joystix tavaly ősszel, egy új nótával, a Back In The Saddle-el tért vissza, ami leginkább az utolsó Ep irányvonalát viszi tovább. Mi várható a jövőben, lesz rendes lemez vagy Ep? Esetleg egyelőre inkább a koncertek kerülnek előtérbe? Ti azon zenekar voltatok, akik már a kezdetektől sokat játszottatok külföldön elég nagy sikerrel és jó volt a kinti sajtótok is, esetleg várható vmi határon túli megmozdulás tőletek?

- Tervezünk egy bakelit 7” es lemezt a barátainkkal a High School Motherfuckers-ékkel. Reméljük, összejön. Nem gondolkozunk rendes lemez formátumban. Szerintem Ep.-k re illetve letölthető dalokra lehet tőlünk számítani a jövőben. Koncertek sem sűrűn lesznek, félévente 2-3. Így meg tudjuk tartani azt, hogy nagy kedvvel megyünk fel a színpadra. Megpróbálunk mindig elhozni valakit, akiket mi is nagyon szeretünk, és velük csinálni bulit. 2011. tavasszal a Bellraysékkel pl. nagyon jól sült el. Nagyon jó volt, hogy itthon láthattam őket. Dolgoztunk rajta sokat, de megérte. Szóval idén tavasszal jönnek a már említett barátaink a High School Motherfuckers-ék Párizsból. Jó buli lesz! Igazából van annyi kontaktom, hogy minden évben egyszer el tudunk menni egy hétre kintre turnézni, többre sajnos nincs lehetőségünk az itthoni elfoglaltságaink miatt. A kérdés csak az, hogy mikor érezzük azt a feszítő vágyat, hogy „Igen!! Itt az idő! Vezessünk illetve, utazzunk egy autó hátsó ülésén egy hét alatt 6-7000 km-t (nevet) Szerintem legkésőbb jövőre nekiindulunk megint!

Májusban két közös koncertetek lesz Magyarországon, a francia High School Motherfuckers –el, akik régi cimboráid, hiszen eben a csapatban zenél, Stuffy és Pam Pam, akik a Sucker Starz projected oszlopos tagjai. Várható több közös buli is vagy ez csak most egyszeri ad hoc alkalom? A Sucker Starz amúgy létezik még? Folyamatosan tartod a kapcsolatot a fiúkkal? Van vmi jövőbeni terv?

- Lehet, hogy megismételjük. Volt már itthon közös bulink pár évvel ezelőtt. Majd meglátjuk. Most az idei bulira koncentrálunk, jó lenne, ha minél többen megtisztelnének minket a jelenlétükkel. Lesz egy buli május 3.-án Budapesten a Rocktogonban, illetve egy május 4.-én Esztergomban A Suckerstarz egy projekt, így projektként működik. Ha van, egy kis időnk összeülünk, írunk gyorsan pár dalt, és felrántjuk. Az utolsó Easy Romance című lemezünk nagyon jó kritikákat kapott, illetve terjesztve van Európában és az USAban is a Perris records által. Mindig tervezünk valami új cuccot, csak szabadidő kérdése, hogy mikor realizálódik.

A francia vonal!

Visszatérve The Joystix-ra, vannak már kész dalok, egy esetleges új lemezhez? Ezek irányvonala inkább a régebbi lazább stílusra hajaz, vagy az utolsó Ep kissé komorabb irányát követi?

- Most is ügyködünk dalokon. Szóval persze mindig lesznek dalok. Én nem érzek, annyira komoly differenciát mondjuk az utolsó Ep illetve a kezdeti dolgaink között. Marad a punk/rnr vonal, vokálokkal, megjegyezhető refrénekkel, megjegyezhető riffekkel. Mindig is voltak komolyabb, borultabb dalaink (Medicine man, Handful of hate stb.). Általában mindenkinek van egyfajta dalírási metódusa dallamvezetése, így nekem is. Szerintem, ha írok egy dalt az általában joystixosra sikerül. (nevet)

 Kicsit személyesebb vizekre evezve! Te most mivel foglalkozol civilben, miből tartod el a családodat?

- Egy nemzetközi precíziós metrológiai berendezéseket gyártó cégnél dolgozom.

A családod hogy áll a fanatikus zenészéletedhez? Mindenben támogatnak feltétel nélkül?

- A feleségem abszolút. Mindig is támogatott, és szerintem mindig is támogatni fog. Hálás is vagyok ezért neki nagyon. Ő végigélte a sok nyűglődést, és mindig lebeszél róla, hogy abbahagyjam vagy ilyesmi.

Kisgyermekes szülőként ma is tudsz még a zenére elég időt szakítani? Esetleg szoktál a kislányodnak esténként énekelni vagy gitározni?

- Hála istennek kiindulva az előbb elmondottakból igen, bár a kislányom egyelőre még csak 3 hónapos. Még nem volt olyan, hogy a családom miatt nem mentem próbálni, vagy koncertre. Igen, persze szoktam neki énekelni, gitározni. Nagy öröm ez nekem, remélem neki is az . (nevet) Ma este éppen a Roxy Music – Love is the drug című dalát prezentáltam a capella neki fürdetés közben, mosolygott kajánul. (nevet) Persze gyerekdalokkal is traktálom.

Régóta vagy már jelen a hazai rockzenei életben, és akikkel együtt zenéltél, illetve zenélsz azok közül már jó páran főállású zenészek, holott messze nem tettek le olyan produkciókat az asztalra, mint te, azonban valahogy sohasem sikerült kitörnöd az Underground szerepkőrből, min lehet ennek az oka? Talán hogy sohasem alkudtál meg?

- Egyszer ez, hogy mindig azt csináltam, ami nekem tetszett, ami mögé oda tudtam, meg tudok ma is állni, és ami általában valamiért soha nem a trendi, népszerű, populáris dolgokkal esett egybe. Soha nem szerettem érdekből spanolni, ami ennek a szakmának az egyik alappillére. Van egyfajta stílusom is, ami kifejezetten seggfej szerű is tud lenni, (nevet) ami sokaknak érthetően nem tetszik. Nem szeretek ál-emberekkel közösködni, megválogatom a társaságom, illetve ahogy idősödöm, egyre kevésbé vagyok flexibilis, pedig régen sem erről voltam híres. Ha lett volna, vagy lenne egy ember, aki komolyan felvállalja, ezt a zenekart bármi lehetne, vagy lehetett volna belőlünk. Aki kinyalja a megfelelő seggeket, illetve spanol az összes arccal, akiktől én hupililát hányok. Ha az én dolgom annyi lenne, hogy odamegyek a megfelelő helyre betolom az erősítőmet, lejátszom, amit le kell, élvezem a bulit, váltok, pár mondatot a számomra szimpatikus emberekkel majd távozom.

Mit szólnál hozzá, ha majd pár év múlva eléd állna a lányod, hogy zenész szeretne lenni? Támogatnád feltétel nélkül, vagy azért elmesélnéd neki a buktatókat, hogy gondolja át, mert a tehetség nem minden!?

- Persze! Mindenben szeretném támogatni. Próbálom majd irányítgatni, de szeretném, ha azt csinálná, amit igazán szeretne, nem akarok rátelepedni, meg az én be nem váltott álmaimat vele megpróbálni eléretni. Remélem neki is lesz egy olyan dolog az életében, mint nekem a zene. Ami egy küldetés vagy nem is tudom, minek nevezzem. Nagyon előttem áll még ez a nevelés témakör, most ez szépen hangzik, amit leírtam, majd beszéljünk erről, amikor 14-16 lesz. Ha mondjuk, történetesen beállít egy susogómackós ecstasyfaló szeletelőgéppel, mint élete szerelmével. ah, ah, ah

Pár éve volt egy komoly idegkimerültséged. Mi van most az egészségeddel? Jól vagy? Odafigyelsz ma már, hogy ne hajszold túl magad?

- Ki tud erre odafigyelni a mai világban?? Az ember örüljön, hogy van állása, stb stb Az egészségem ok. Az idegrendszerem nem annyira. (nevet) A legtöbb probléma a személyiségemből adódik. Szerintem a mai korombeli emberek jelentős százaléka neurotikus.

A legnépszerűbb Joystix dal!

Van manapság olyan zenekar, esetleg előadó, akit felfedeztél magadnak itthon vagy külföldön, és szívesen ajánlanád az olvasóknak?

- A hazai zenei színtér egy pöcegödör, és sajnos a nemzetközi színtér is erősen hanyatlik. Előrebocsájtom, ez az én véleményem!!! Új bandát nem tudok sajnos mondani, aki lenyűgözött volna, a régi kedvenceimet hallgatom újra és újra. Tudod én is beleestem ebbe a régen minden jobb volt hülyeségbe. (nevet)

Felléptél már Sebastian Bach és a Backyard Babies előtt is, van esetleg olyan előadó, akinek nagyon szívesen nyitnál egy bulin? Esetleg Ginger?

- Hogyne! Gingernek abszolút, és még van azért jó pár banda. Ott a Bloodlights, a Turbonegro, a BRMC, a Michael Monroe Band. Meg ugye ott a Bellrays ami valóra is vált. És ha elrugaszkodhatok még jobban a realitástól, akkor azért ott van számtalan név a listán (Stooges, Stones, stb.)

Mit gondolsz Magyarország megérett már arra, hogy a hazai csapatok angol nyelven is sikereket tudjanak elérni, mert ugyan ez a Subscribe-nak sikerült, de főleg a nagy egyetemi városokban lettek népszerűek, illetve ott a The Idoru akik két Fonogram díjat nyertek, de nem mondanám őket ismert zenekarnak. Illetve páran belebuktak, hogy külföldön nem lettek annyira népszerűek, itthon pedig az angol nyelv miatt esélyük sem volt. Szóval angolul vagy magyarul?

- Nem érett meg rá. És soha nem is fog. Ettől függetlenül magyarul nem szeretnék dalokat írni.

Mi a véleményed arról, amit egyre több zenész jelent ki, hogy a mai viszonyok mellett az internetes letöltések időszakában nincs értelme lemezt készíteni, persze ezt főleg a már ismertebb zenekarok mondják, akik régen milliószámra adtak el lemezeket, míg mások azt mondják a kreativitásukat akkor is ki kell élniük. Egyesek a zeneipar totális összeomlását várják, míg szintén mások csak átrendeződést. És jönnek a különböző megoldások, zenészek, akik a rajongóktól gyűjtenek, pénzt az album felvételére lásd Ginger vagy legutóbb a Protest The Hero vagy alternatív terjesztéssel, olcsó lemezzel jönnek, mint a Tankcsapda. Szóval lehet, hogy a zenekarok hosszútávon jól járnak és csak a pénznyelőkiadók és kényelmes zenekarok buknak el? Egy sláger nem tart ki egy életen át?

- A helyzet katasztrofális. Túl sok a szar zenekar. Brutális mértékű a túlkínálat. Nincs szűrő. Dől az internetre a fos zene. Nincs rá idő, hogy megtaláld a jó bandákat. Mindenki online agyonhypeolja magát, interjúkban hazudik nézőszámokról, eladásokról, facebook ismerősök számában méri az ismertségét és csodálkozik, mikor a 900 online rajongójából kb. 15 embert tud felmutatni egy klubkoncerten. A médiumoknak sincs szűrője, az online rock magazinokat, fanzineket dilettáns, sznob barmok írják, akiket sosem basztak még pofán jó alaposan. Az emberek nem járnak koncertekre. Megy az álneveken történő észosztás, fikázás, okoskodás az íróasztal mögül. A zeneipar meg fog halni. A bandák feladják. Ahhoz hogy a zenélést rendesen csináld, ahhoz nem fér bele a civil állás, viszont ha enni is szeretnél muszáj dolgoznod valami mást is. Hogy menjen, a szekér ahhoz jó lemez kell, jó, stílushoz értő producerrel, jó stúdióban, ami egy zsák pénzbe kerül, amit nem tudnak előteremteni a zenekarok, es soha nem térül meg, hiszen nincs eladás, nincsenek emberek a koncerten. A kiadók a kész anyagot veszik át terjesztésre, nem tesznek mellé semmit. Nincsenek már szerintem olyanok, mint anno a Stonesnál, hogy a kiadónak odaszólt mondjuk Jagger, hogy kipróbálnék egy Ferrarit és másnap ott állt a ház előtt. .Ez elmúlt. Nincsenek igazán nagy lemezek, mint régen! Hol az új Led zeppelin, az új Queen, az új Metallica ?? Sehol... nem is lesz.. Ebben a közegben nem tud kifejlődni egy ilyen kaliberű zenekar. A youtube kinyírta a koncert varázst.. Bármit megtalálsz 5 perccel utána, hogy a függöny lement. Az emberek baszki a telefonjukat maguk elé tartva, azon keresztül nézve ”élvezik” élőben a koncerteket… őrület… Már nem tölt el senkit izgalommal egy új lemez megjelenése. a mai gyerekek azt sem tudják milyen széthajtani egy bakelit lemezborítót, amikor még érzed a nyomdaszagot, felrakod a lemezt, amire vártál évek óta….. átböngészed a köszönetlistát, olvasod a szövegeket ..ez nincs többé és nem is lesz… Helyette mp3ban felrakod a lejátszódra a dalokat, sokszor azt sem tudod ki az előadó, hányas track, mi a dal címe.. nem is érdekel senkit már.. Lehet, hogy a Gingernek bejött ez az online tarhálás, mákja volt. Nekem kicsit visszás dolog ez, de ha ez volt a módja annak, hogy a faszi tovább dolgozhasson, örülök, hogy bejött neki.

Így kezdődött el...

És mi a véleményed a Tribute zenekarokról, akik más dalait játszva, manapság már jóval komolyabb összegekért lépnek fel, mint, mint a saját dalokat játszó bandák, és a klubok is bátrabban vállalják be őket?

- Na, a kedvenc témám. Mindig mondják, mikor fikázom ezeket a formációkat, hogy savanyú a szőlő mi? Mer’ te nem vagy ilyenre képes…. ja bazmeg..így van.. azért hagytam ott a Zorallt amivel adott lehetett volna a siker… Meg persze azért nem csinálok xy tribute zenekart, mert képtelen lennék mások által megírt dalokat megtanulni, illetve akkora a fejem,hogy nem találok megfelelő méretű Slash, vagy Kirk Hammet parókát. Érdemes belegondolni abba, hogy a fent említett lehetetlen zenei színtéren fennálló helyzet mellé még itt van ez a baromi kártékony jelenség. Hozzátenném, hogy nálunk, mert pl. Franciaországban kiröhögik az ilyen bandákat. Szóval itt vannak ezek az imitátorok, akikre elmennek az emberek. Nem értem miért..... miért jó az, hogy Kovács Béla felvesz egy maskarát, megtanulja egy másik zenekar dalát és eljátssza hogy ő XY az XYZ zenekarból . Miért kíváncsi erre bárki?? Az ilyen zenekaroknak meg kellene maradni házibuli zenekar szinten. Igazából a koncertlátogatók tehetnek erről az egészről, hogy jó biznisz ebben utazni. Ha 5 ember lenne ezeken a bulikon, nem lenne létjogosultsága a történetnek. Ezzel megint csak azt érjük el, hogy nem lesznek új jó dalok, nem lesznek új nagy slágerek, nem lesznek új jó zenekarok, akiknek van saját mondanivalójuk, amiből lehetne megint valami, helyette lesz Ló „Axl” Béla, és Kiss „Angus” László és még az én lányom is a szaros Sweet child’o mine-on fog felnőni, ahogy valami sutyerák megküzd a dallal jó pénzért egy klub színpadán. A könnyűzene is egy művészeti ág, egy önkifejezési forma. Azért vagy azon a kibaszott színpadon, hogy elmondj valamit, hogy megmutasd magad, hogy létrehozz valamit, hogy tedd oda az egyéniségedet, hogy írj dalokat…. Általában az új bandáknál a kezdeti stádium, amíg még sufnikban játszanak az, hogy feldolgozásokkal kezdik… nálunk ez megfordult. Itt ez a végállapot. Főidőben, nagy klubokban, nagy fesztiválokon. Nyílván van ennek a dolognak létjogosultsága… kis klubokban, házibulikon, középiskolás osztály bulikon, nem pedig komoly fesztiválokon, illetve nagy klubok színpadjain komoly gázsiért… Szerintem.

A Petőfi rádió az utóbbi időben a megváltozott műsorstruktúrájában nagyon sok magyar zenét játszik, köztük jó pár feltörekvő zenekart is, de többen arra panaszkodnak, hogy gyakorlatilag az is egy zárt kör, ahova nem lehet tehetség alapján bekerülni. Persze azért ez így is egy előrelépés. Mit gondolsz erről?

- Ja, az MR2 húgylangyos alternatív színtere. Na, itt aztán vannak csodás önálló gondolatú bandák. Ami régen a Kispál és a borz volt, a szandálos, tarisznyás értelmiségi vonal az értelmezhetetlen egymás mellé dobált szavakból álló kurva okos dalszövegekkel, na, abból most kinőtt egy egész szcéna hála a magasságosnak. Persze hogy zárt kör. Az igazi MŰVÉSZEK köre. Ha fel akarom idegesíteni magam, csak bekapcsolom ezt az adót, mindig bejön!

Régóta saját műsorod van a Fezen, rádión, mennyire élvezed azt a munkát, és milyen alapon válogatod ki, hogy mikor milyen zenék mennek adásba?

- Szeretem csinálni. Jó móka. Tóth Milánnal csináljuk közösen most már több mint egy éve. Olyan zenéket játszunk, amiket szeretünk, és amiket nem nagyon hallhatsz sehol máshol. A hip-hop-tól, a blueson át, a punkon keresztül a Rock n’ roll ig. A műsor címe Rock’n’roll radio, és minden szerdán 20.00-21.00-ig. van az adás. Hallgatható online a www.fezenradio.hu –n illetve Fehérvár környékén a 102.9-en. Magyar zenék nagyon ritkán mennek, nem tudok itthonról olyan mai bandát pár kivételtől eltekintve, akit szeretnék a műsorban hallani. Vannak vendégeink, akik kedvenceiket, hatásaikat hozzák el, illetve nagy kedvenceikről sztorizgatunk velük, hogy hatottak a bandák rájuk, hogy csöppentek bele a zenebizniszbe (nevet) stb. stb. majd a műsor végén játszunk egy aktuális dalt tőlük, vagy amiről azt gondolják, hogy pályájuk legklafább dala.

Kicsit furcsának találom, hogy miközben, te a Fezen rádió műsorvezetője vagy, a zenekarod és te is székesfehérvári kötődéssel bír, mégsem játszottatok, tavaly sem a Fezen, fesztiválon, idén ez változik? Egyáltalán van, esélyetek bekerüli a nagyobb fesztiválokra?

- A Fezen fesztivált nem hiszem. Amikor utoljára játszottunk a Fezen, fesztiválon azt hiszem 2010.- ben főidőben játszhattunk, előttünk a Kovbojok nevű förmedvény játszott a színpadon, a sátor tele volt agymosott tizenévesekkel (300-400 ember), amint ez a hulladék zenekar a börtön ablakában akkordmenetére prezentált egy dalt azt hiszem a szarásról és még ezt a „kifejezetten komplex” dalt is képesek voltak szétesve, bakizva elővezetni. Ez olyan szintű szürreális élményt nyújtott, amit az óta sem tudtam feldolgozni. Na, szóval utánuk jöttünk mi, a sátor kiürült és kb. 30 ember maradt… Megmondom, őszintén nem szeretem, amikor egy 3-400 embert befogadni képes sátorban 25 en lézengenek, nekem sem jó, nekik sem jó, a szervezőknek sem jó, szóval nem is gyúrok arra, hogy bekerüljünk, mert értelmetlennek tűnik. Az emberek érdektelenek, ha nem ismernek, bele sem néznek abba, hogy mit akarsz egyáltalán. Amit mondtam korábban is, ha lenne valaki, aki foglalkozik, velünk lehet, hogy bekerülhetnénk ide-oda nyári fesztiválokra, én képtelen vagyok felhívni embereket és puncsolni nekik egy délután fél hármas időpontért 0ft.-ért… inkább strandolok, vagy a családommal vagyok. Mindenki jobban jár.

Mi a véleményed, ezekről a beszavazós fesztivál fellépési lehetőségekről?

- Faszság. Szerintem megvan, az összes fellépő mikor kiírják már akkor. Olyan ez, mint a Való Világ kiszavazó show.

Ha már itt tartunk, mit gondolsz ezekről a kereskedelmi csatornákon futó tehetségkutató műsorokról? Jót tesz ez a magyar zenei életnek?

- Ezek az arcok technikailag tökéletesek. Nagyon jól énekelnek. De kérdem én, mondjuk Johnny Rotten, vagy Joey Ramone, Iggy Pop meddig jutott volna egy ilyen versenyen?? Gyanítom a válogatón megköszönték volna nekik…. és aztán mi lett belőlük??? Ez mind előre lefutott esztrád műsor tömegtermelésre. Nem is szeretnék többet beszélni róla.

Végül ismét egy kicsit visszatérve, mégis a legfontosabb dologra, a The Joystixra! Mit gondolsz, ha kijön egy új lemez, és kicsit ismét pörgésbe lendültök, mi kellene ahhoz, hogy ismertebbé váljatok, hogy kicsit kitörjetek ebből a státuszból? Van valami, amit úgy gondolsz, hogy ha azt, akkor másképp csinálod, ma előrébb tarthatnátok?

- Alapvetően csoda kéne, és igen kb. mindent másképp kéne csinálnom, mondjuk ezt az interjút is… hahahaha

Az utolsó Ep a Wasted kb. nulla reklámmal lett megtámogatva, se klip se koncertek. A legtöbben azt sem tudták, hogy kijött az anyag, pedig ingyen letölthető, a facebook oldalatokról is. Szóval nem kellett volna azért az anyagért többet tenni?

- Szerintem megtettünk mindent. Megint mondom, ha lenne egy ember, aki foglalkozik velünk, és mondjuk, nem enged, engem nyilatkozni, többet ki lehetne ebből hozni. Amíg ez nincs meg, addig nem nagyon (nevet)

Van vmi amit el szeretnél még mondani és nem kérdeztem meg?

- Akit érdekel szinte a teljes diszkográfiát megtalálja online a www.thejoystix.bandcamp.com on. Hallgassátok, osszátok! Köszi a lehetőséget!

Egy, a ritka hazai koncertek közül!